La transició del teletreball durant la Covid-19

El passat 15 de març ens va canviar la vida a tots: d’un dia per l’altre ens trobàvem confinats a casa nostra. Per sort, en el nostre cas pertanyem a un sector tan versàtil que ens permet adaptar les nostres tasques habituals a molts entorns de treball, entre els quals a les nostres llars. Finalment vam poder seguir desenvolupant el nostre paper a 3ASIDE gràcies a les connexions VPN, els ordinadors personals o els que proveeix la pròpia empresa, que algun company es va haver de portar al seu lloc habitual de residència.

D’un dia per l’altre vam haver de adaptar els nostres processos habituals al teletreball -peticions del client, comentar incidències amb un company o un superior, estudiar i desenvolupar solucions per al projecte, entre d’altres-, i van aparèixer noves formes de comunicar-se, com les videotrucades, que van passar a ocupar una part molt important del temps. No se’ns escapa que aquestes són necessàries i demostren que la feina des de casa és efectiva, dinàmica i, en definitiva, viable.

Podríem debatre si s’ha perdut cert grau de temps i velocitat en la resposta, però tampoc crec que això impliqui directament una pèrdua de la professionalitat del que s’espera de nosaltres. El que sí podem afirmar és que falten moltes dimensions d’aquesta modalitat laboral per desenvolupar pel sol fet que és una situació nova per a tothom.

Com s’ha adaptat a aquesta situació l’equip en el que treballo? Suposo que com tots els altres: tirant de Google -us asseguro que no cobro comissió per això-. Les nostres converses de treball han passat a ser mitjançant el xat de Google, el qual ha rebut una actualització recentment i ara es diu @Chat. Les reunions per revisar els objectius a nivell de projecte que solíem fer en un despatx de la tercera planta, ara es fan a les sales virtuals.

El que sens dubte ha facilitat la gestió de les trucades de vídeo és la possibilitat de crear grups amb els companys d’equip per poder contactar més còmodament. També m’he fixat que hi ha Google Duo, que permet realitzar trucades des d’un dispositiu mòbil a un altre o fins i tot a un ordinador a través d’un número de telèfon o compte Gmail, sense gastar res més que les nostres pròpies dades ja sigui mòbil o fibra.
A nivell personal és una eina que faig servir per comunicar-me amb els meus familiars i amics i potser podria emprar-se el treball. Tot sigui parlar-ho.

M’agrada prendre a Google com a referent de el sector a el qual tots podem aspirar. Em va semblar interessant que a l’abril ja van notificar als seus empleats que seguirien amb el teletreball fins, com a mínim, 2021. Tots els indicadors apunten que aquesta situació s’allargarà més del que voldríem i suposo que l’únic que ens queda és centrar-nos en el ara.

De la mateixa manera que abans estàvem a una taula de distància, ara estem a un clic, una trucada o un correu electrònic.

La pregunta és automàtica: ens estem allunyant de l’empresa o ens hem acostat més a ella? Aquesta excepcionalitat ens ha obligat a fer cent passos cap endavant en el concepte que tenim sobre les organitzacions: potser l’empresa no és únicament l’edifici en el que anem a treballar, sinó que ens la podem portar amb nosaltres allà on anem.

Estic segura que aquest canvi de paradigma marcarà el futur laboral a escala internacional.

 

Gema López Gaviña

Área técnica .NET

Com podem ajudar-te?

Contacta amb nosaltres si tens qualsevol dubte, si vols deixar un comentari o bé si vols més informació sobre 3ASIDE.

El nostre treball és rigor, és compromís, és innovació, és humà.